همه نکات درمان عروق واریسی پا و عروق نازیبا با اسکلروتراپی

اسکلروتراپی برای درمان واریس پا

درمان واریس پا

عروق واریسی چیست؟

عروق واریسی به عروق وریدی برجسته و متسع در هر قسمت از بدن گفته میشود که معمولا این عروق واریسی بیشتر در ساق پا و روی پا دیده میشود که بعلت سرپا ایستادن زیاد در زمینه ای از استعداد ژنتیکی می باشد.
برای بسیاری از مردم وجود این عروق یا مویرگهای واریسی جنبه زیبایی پیدا میکند ولی برخی دیگر با علائمی مثل درد و ناراحتی و یا حتی مشکلات پیچیده تری مواجه هستند , و برای همین درمان عروق واریسی پا اهمیت پیدا میکند

عروق واریسی میتواند نشانه ای از یک علت زمینه ای در سیستم گردش خونی باشد.درمان عروق واریسی پا از اقدامات مراقبتی فردی تا درمانهای پیچیده تر که توسط پزشک یا جراح صورت میگیرد متغیر است.

با ما همراه باشید تا درمان عروق واریسی پا و عروق نازیبا با اسکلروتراپی را بیشتر توضیح دهیم.

عروق واریسی پا

شکایات و نشانه ها

عروق واریسی میتواند میتوانند بدون درد و علائم باشند ولی میتوانند همراه با نشانه هایی مثل درد و خونریزی و زخم و کبودی و مشکلات پوستی را به دنبال داشته باشند.
عروق واریسی میتوانند برجسته و بنفش یا ارغوانی تیره باشند پیچ خورده و متسع هستند و معمولا روی ساق پا دیده میشوند.

وقتی این عروق درد ناک میشوند شکایات زیر را میتوانند شامل شوند
احساس درد و سنگینی در ساق پا.
سوزش و ضربان و تورم و گرفتگیهای عضلانی مخصوص موقع ایستادن و نشستن های طولانی.
خونریزی در این عروق.
تغییر رنگ قرمز در ناحیه به همراه درد در عروق طنابی شکل.
سفت شدن عروق و پوست مربوطه.
التهاب و مشکلات پوستی در ناحیه قوزک پا.
و مشکلات پیچیده تر که توجهات پزشکی ویژه ای را می طلبد.

عروق واریسی عنکبوتی مانند عروق واریسی هستند ولی کوچکتر بوده وبه سطح پوست نزدیکتر هستند.بیشتر در ساق پا و به رنگ ارغوانی یا آبی هستند ولی روی صورت هم دیده میشوند. و شبیه تارهای عنکبوت می باشند.

مراقبتهای فردی
بالا بردن پاها،پوشیدن جوراب واریس استراحت کردن میتواند به کم کردن علائم و شکایات کمک نماید و از بد تر شدن وضعیت جلوگیری کند.ولی بیماری را از بین نمی برد.
علل
شریانها خون را از قلب به بافتها میرسانند و وریدها خون را به قلب باز میگردانند بنابراین خون بین این دو سیستم در حال گردش است.
انقباضات عضلانی در ساق پا شبیه پمپ عمل میکنند و باعث برگشت خون از پا به قلب میگردند .دریجه های ظریفی در این مسیر وجود دارند که از برگشت خون به عقب جلوگیری میکنند و جریان خون را فقط در یک جهت هدایت میکنند.

یک سری از عوامل زمینه ای باعث افزایش ریسک ایجاد عروق واریسی در فرد مستعد میشود:
سن:
با افرایش سن دیواره و دریچه های عروق خراب و سست شده و باز گشت خون به قلب مختل میشود.
جنس: ایجاد واریس در جنس مونث بخاطر وجود هورمونهای زنانگی بیشتر است.چون این هورمونها باعث شلی عروق میشوند.
استفاده از هورمونهای جنسی زنانه و قرصهای جلوگیری : در زمان پریود ماهانه و یائسگی هم مسبب این رویداد هستند.
چاقی با افزایش فشار روی عروق لگنی : یکی از عوامل ایجاد واریس در عروق ساق پا می باشد.
ایستادن و یا نشستن بیش از حد : هم با مکانیسم فشار روی عروق وتجمع خون ایجاد واریس می کند.

عوارض واریس
عوارض این روش نادر است و در صورتی که بصورت اصولی و توسط  متخصص و با  رعایت دقیق تکنیکهای تزریق  صورت بگیرد مشکلی پیش نمی آید.
زخمها
زخمهای فوق العاده شدیدممکن است نزدیک عروق واریسی بوجود بیاید.این زخمها بخاطرتجمع مایعات و افزایش فشار درونی عروق بوجود میاید.نقاط رنگی معمولا قبل از شکل گیری زخمها بوجود میایداگر این نقاط منجر به زخم شدند حتما با پزشک تماس بگیرید.
لخته های خونی:

عوارض واریس

گاهی لخته های خونی در عروق بوجود آمده بزرگ میشوند در چنین وضعی ساق پا متورم میشود هر تورم ودردی در ساق پا میتواند اورژانس پزشکی باشد ونشان دهنده ترومبوفلبیت است
گاهی عروق خیلی نزدیک پوست قرار پیگیرند و براحتی خونریزی میکنند.هر خونریزی باید مورد توجه قرار گیردچون خطرناک است

هیچ راه قطعی و کاملی برای جلوگیری از بوجود آمدن عروق واریسی نیست اما بهتر نمودن گردش خون و تون عضلانی میتواند این ریسک و خطرات بوجود آمده از آن را به حد اقل برساند.راههایی وجود دارد که شما در منزل بتوانید عروق واریسی را کمتر نمایید مثل راهپیمایی خوردن غذاهای پر فیبرمراقبت از وزن سفت بستن ساق پاها و بالا بردن آنها بعد از فعالیتهای سرپایی و عوض کردن وضعیتهای نشستن و ایستادن بطور مرتب.

اسکلروتراپی درمان عروق واریسی پا و عروق نازیبا

اسکلرو تراپی یک روش تزریقی برای خلاص شدن از شر عروق واریسی است .روشی بسیار قدیمی که از سال 1930اجرا میشده است ودر حال حاضر بعنوان استاندارد طلایی برای درمان عروق واریسی شناخته میشود این روش درمانی بیشتر برای عروق واریسی ساق پا انجام میگیرد ولی برای عروق واریسی مناطق دیگر بدن هم بکار میرود مثل عروق پشت دست کناره بینی و صورت.نیازی به بیحسی موضعی نیست و در اثر التهابی که در عروق ایجاد میشود عروق فیبروزه و خشک میشوند و این پروسه ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد.
ازروش اسکلروتراپی  برای درمان وریدها بکار میرود.

موادیکه برای اسکلروتراپی بکار میروند:
محلول هیپر تونیک کلرید سدیم
سدیم تترا دسیل سولفات
پلی دوکانول

نکات:

• تکرار درمان درمان عروق واریسی پا و عروق نازیبا ، بفواصل شش تا دوازده هفته میتواند باعث موفقیت 85 درصدی شود.ولی در صورتیکه از تجمع و فشار عروقی پرهیز شود احتمال جوابگویی قطعی و عدم تکرار جلسات درمانی وجود دارد.
    • ده درصد از افراد به جلسه درمانی اولیه هیچ جوابی نمیدهند و تکرار جلسات و تعویض نوع دارو و غلظت بالاتر لازم است.
    • مواد اسکلروزان باعث زخم شدن و از بین رفتن لایه داخلی عروق شده و پروسه درمان باعث چسبیدن و بهم نزدیک شدن جدار عروق میشود.
  • چون از سوزنهای بسیار ظریف در این درمان استفاده میشود دردی حس نمیشود ولی تزریق دارو میتواند درد مختصر ولی قابل تحملی ایجاد کند که چند دقیقه و گاهی چند روز طول میکشد.و گاهی با خارش و قرمزی همراه است. بیماران نیازی به استراحت ندارند و فردای بعد از تزریق میتوانند به فعالیتهای روزمره و کار خود برگردند.بعد از اسکلرو تراپی باید از جورابهای فشاری مخصوص برای سه هفته استفاده کرد و روزانه حد اقل نیم ساعت راهپیمایی داشت.واز فعالیتهای سنگین پرهیز کرد.طول مدت عمل بین سی تا 45 دقیقه طول میکشد و در هربار تزریق مجاز به تزریق دو تا پنج آمپول می باشیم.

چه کسانی کاندیدای انجام اسکلروتراپی نیستند؟
خانمهایی که بار دارند و یا قرص جلوگیری استفاده میکنند و یا افرادی که سابقه ترومبو امبولی و یا اختلالات انعقادی دارند و یا مبتلا به عفونت جلدی و یا التهابی در محل تزریق هستند و یا قصد انجام بای پاس قلبی دارند و نیاز به عروق برای این عمل را دارند کاندیدای خوبی برای انجام این عمل نیستند.

عوارض  و مشکلات :

حساسیت و آلرژی
احتمال بروز چنین اتفاقی کم است و در صورت بروز بصورت معمول قابل معالجه و کنترل است.

نمایی نزدیک از واریس

– التهاب وترومبوزسطحی عروق :
گاهی در محل تزریق گره های کوچک  با مختصری درد بوجود میاید که جای نگرانی ندارد و با استراحت برطرف میشود.بعد از چند هفته و با مصرف داروهای ضد التهاب این مشکل بر طرف میشود.بروز این مورد نادر است.

تیره رنگ شدن محل تزریق :
گاهی بعد از تزریق ایجاد میشود  و بعد از مدتی محو میشود.و بعلت التهاب جدار عروق بوجود میاید و بندرت بیش از چند ماه باقی می ماند.
ترومبوز و لخته شدن  عروق عمقی :
فوق العاده نادر است.و برای جلوگیری از مورد دقت لازم برای وارد نشدن دارو به داخل عروق عمقی لازم است

التهاب پوست محل تزریق :
اگردارو به مقدار زیاد و با غلظت بالاتر از حد در بافت تزریق شود و درعروق تزریق نشودباعث ایجاد التهاب  و زخمهای سطحی در محل میشود که خودبخود بهبود می یابد.

موارد منع اسکلروتراپی

بار داری
حساسیت به دارو
مشکلات انعقادی
پایین بودن پلاکتهای خون
عفونت در محل تزریق
در زمان شیر دهی منع استعمال ندارد ولی بهتر است تا دو روز شیرخوار از شیر گرفته شود

عروق بسیار ریز قابل تزریق نیستند و برای از بین بردنشان بهتر است از لیزر های عروقی و یا ipl استفاده شود.هزینه انجام اسکلرو تراپی در این مرکز هر جلسه پانصد تا هشتصد هزار تومان میباشد.هزینه هر ویال فیبرووین بین بیست تا سی هزار تومان  و پلی دوکانول ساخت آلمان یک صدو پنحاه هزار تومان می باشد.

اسکلروتراپی روشی موثر برای ازبین بردن عروق واریسی و بخصوص درمان واریس پا

در روش اسکلروتراپی ازتزریق موادی به نام سدیم تترا دسیل و یا پلی دوکانول در عروق  برای فیبروزه کردن و ازبین بردن عروق متسع واریسی استفاده میشود.
این روش از حدود نود سال پیش رایج بوده است و از موفقیت بالایی برخوردار است.
در ایران فیبرو وین با نام ژنریک سدیم تترا دسیل در غلظتهای نیم، یک و سه وجود دارد   و بسته به قطر ،موقعیت عروق   و صلاحدید پزشک متخصص برای بیمار انتخاب  و تزریق میشود.

چگونگی انجام اسکلروتراپی در مطب دکتر حمید وحیدی

هر جلسه اسکلروتراپی حدودا از یک ربع تا نیم ساعت بطول می انجامد.
معمولا در هر جلسه بین دو تا پنج عدد ویال های فیبرووین و یا پلی دوکانول  قابل تزریق است.
بیمار در حالت ایستاده معاینه میشود عروق متسع مشخص میشود و با سوزنهای بسیار ظریف دارو با دقت فراوان در عروق واریسی و متسع تزریق میشود.

عروق واریسی پا

یک تا دو جلسه بسته به شدت و حدت و تعداد عروق متسع و جواب دهی عروق برای درمان نیاز است.
در زمان تزریق سوزش و درد مختصری ایجاد میشود که طبیعی و قابل تحمل است.
نیازی به بیحسی و یا بیهوشی نیست.
پانسمان های پیڃیده نیازی نیست و بعد از تزریق لازم است برای یکهفته برای اثر بهتر و کمتر شدن کبودی و  جلوگیری از پخش شدن ونشت دارو از جورابهای فشاری واریس استفاده شود.نوبت بعدی تزریق دو تا چهار هفته بعد می باشد.

از اسکلروتراپی میتوان برای بر طرف کردن عروق سطحی و نازیبای پشت دست و یا صورت استفاده کرد و از بین رفتن این عروق بدون مصرف و نا زیبا را در عرض چند هفته بدون هیچ عارضه خطیر و مهمی شاهد باشید.

دکتر حمید وحیدی متخصص پوست، معمولا از فیبرو وین برای اسکلرو تراپی   و درمان عروق واریسی پا و از پلی دوکانول برای عروق پشت دست و صورت استفاده میکنند.

در این مرکز با استفاده از روش فومی یا کف آلود کردن دارو میزان ورود دارو به بدن را کاهش اثر بخشی دارو دو چندان و درد و سوزش  هنگام تزریق تا چهار برابر کاهش داده میشود.

کلا اسکلرو تراپی روشی بسیار موثر برای رفع مشکل  ظاهری و ماهیتی عروق واریسی مس باشد که از نظر اثربخشی گوی سبقت را از اعمال جراحی سنگین و پر عارضه عروق ربوده و جایگزینی شایسته و برتر برای این روش بوده و مخصوصا روز به روز درایران به محبوبیت  و مقبولیت و رواج آن افزوده میشود  و علت عدم انجام این روش در ایام ماضی نبود این دارو در فارماکوپه ایران و نادیده گرفتن این روش توسط پزشکان و مسئولین امر بوده است که با حل این مشکلات، اسکلروتراپی به جایگاه شایسته علمی خود رسیده است.

اسکلروتراپی

اسکلروتراپی[/caption]

اقدامات قبل و بعد از انجام اسکلروتراپی ( درمان عروق واریسی پا )

بهتر است قبل از انجام اسکلروتراپی بمدت یک هفته از مصرف آسپیرین،بروفن و ویتامین ای خودداری کنند.
احتمال بروز حساسیت کم است ولی اگر به ماده ای حساسیت دارید پزشکتان را مطلع کنید.

بلافاصله بعد از هر تزریق پانسمان انجام میگردد.
بیمار جوراب واریس میپوشد. و  بایدتا سه هفته  به این کار ادامه دهد.
تا چهل و هشت ساعت بصورت شبانه روزی و و بعد از آن فقط هنگام خوابیدن جوراب واریس استفاده نمیشود.
از مصرف آسپیرین تا دو روز خودداری شود.

اسکلروتراپی

استحمام کردن و شستشوی محلهای تزریق بلامانع است و بهتر است بلافاصله بعد از تزریق حرکت کردن را آغاز نماید.
از ورزشهای سنگین تا یک هفته خودداری شود.

میزان موفقیت اسکلروتراپی چقدر است ؟

درصد موفقیت در هر جلسه هشتاد درصد است. زمان مورد انتظار برای درمان عروق کوچک سه تا شش هفته و برای عروق بزرگ سه تاچهار ماه است و گاهی لازم است درمان   مجددا تکرار شود..هرچه عروق کلفت تر باشند زمان اثر طولانی تر میشود وبعد از بهبود برگشتی در کار نیست مگر اینکه رعایت برخی رفتارها که منجر به ایجاد عروق واریسی میشود ادامه یابد.

هزینه اسکلروتراپی

هزینه درمان در هر جلسه بین پانصد تا هشت صدهزارتومان بسته به حجم  کار و تعداد عروق می باشد.