زگیل تناسلی
اسکلروتراپی برای درمان واریس پا

درمان واریس پا

اسکلروتراپی روشی موثر برای ازبین بردن عروق واریسی و بخصوص درمان واریس پا

در روش اسکلروتراپی ازتزریق موادی به نام سدیم تترا دسیل و یا پلی دوکانول در عروق  برای فیبروزه کردن و ازبین بردن عروق متسع واریسی استفاده میشود.
این روش از حدود نود سال پیش رایج بوده است و از موفقیت بالایی برخوردار است.
در ایران فیبرو وین با نام ژنریک سدیم تترا دسیل در غلظتهای نیم، یک و سه وجود دارد   و بسته به قطر ،موقعیت عروق   و صلاحدید پزشک متخصص برای بیمار انتخاب  و تزریق میشود.

چگونگی انجام اسکلروتراپی در مطب دکتر حمید وحیدی

هر جلسه اسکلروتراپی حدودا از یک ربع تا نیم ساعت بطول می انجامد.
معمولا در هر جلسه بین دو تا پنج عدد ویال های فیبرووین و یا پلی دوکانول  قابل تزریق است.
بیمار در حالت ایستاده معاینه میشود عروق متسع مشخص میشود و با سوزنهای بسیار ظریف دارو با دقت فراوان در عروق واریسی و متسع تزریق میشود.

عروق واریسی پا

یک تا دو جلسه بسته به شدت و حدت و تعداد عروق متسع و جواب دهی عروق برای درمان نیاز است.
در زمان تزریق سوزش و درد مختصری ایجاد میشود که طبیعی و قابل تحمل است.
نیازی به بیحسی و یا بیهوشی نیست.
پانسمان های پیڃیده نیازی نیست و بعد از تزریق لازم است برای یکهفته برای اثر بهتر و کمتر شدن کبودی و  جلوگیری از پخش شدن ونشت دارو از جورابهای فشاری واریس استفاده شود.نوبت بعدی تزریق دو تا چهار هفته بعد می باشد.

از اسکلروتراپی میتوان برای بر طرف کردن عروق سطحی و نازیبای پشت دست و یا صورت استفاده کرد و از بین رفتن این عروق بدون مصرف و نا زیبا را در عرض چند هفته بدون هیچ عارضه خطیر و مهمی شاهد باشید.

دکتر حمید وحیدی متخصص پوست، معمولا از فیبرو وین برای اسکلرو تراپی   عروق واریسی پا و از پلی دوکانول برای عروق پشت دست و صورت استفاده میکنند.

در این مرکز با استفاده از روش فومی یا کف آلود کردن دارو میزان ورود دارو به بدن را کاهش اثر بخشی دارو دو چندان و درد و سوزش  هنگام تزریق تا چهار برابر کاهش داده میشود.

کلا اسکلرو تراپی روشی بسیار موثر برای رفع مشکل  ظاهری و ماهیتی عروق واریسی مس باشد که از نظر اثربخشی گوی سبقت را از اعمال جراحی سنگین و پر عارضه عروق ربوده و جایگزینی شایسته و برتر برای این روش بوده و مخصوصا روز به روز درایران به محبوبیت  و مقبولیت و رواج آن افزوده میشود  و علت عدم انجام این روش در ایام ماضی نبود این دارو در فارماکوپه ایران و نادیده گرفتن این روش توسط پزشکان و مسئولین امر بوده است که با حل این مشکلات، اسکلروتراپی به جایگاه شایسته علمی خود رسیده است.

اقدامات قبل از انجام اسکلروتراپی( درمان واریس پا )

بهتر است قبل از انجام اسکلروتراپی بمدت یک هفته از مصرف آسپیرین،بروفن و ویتامین ای خودداری کنند.
احتمال بروز حساسیت کم است ولی اگر به ماده ای حساسیت دارید پزشکتان را مطلع کنید.

اقدامات بعد از انجام اسکلروتراپی :

بلافاصله بعد از هر تزریق پانسمان انجام میگردد.
بیمار جوراب واریس میپوشد. و  بایدتا سه هفته  به این کار ادامه دهد.
تا چهل و هشت ساعت بصورت شبانه روزی و و بعد از آن فقط هنگام خوابیدن جوراب واریس استفاده نمیشود.
از مصرف آسپیرین تا دو روز خودداری شود.

اسکلروتراپی نزدیک زانو

اسکلروتراپی ران پا

اسکلروتراپی بازو

استحمام کردن و شستشوی محلهای تزریق بلامانع است و بهتر است بلافاصله بعد از تزریق حرکت کردن را آغاز نماید.
از ورزشهای سنگین تا یک هفته خودداری شود.

عوارض  و مشکلات اسکلروتراپی :

عوارض این روش نادر است و در صورتی که بصورت اصولی و توسط  متخصص و با  رعایت دقیق تکنیکهای تزریق  صورت بگیرد مشکلی پیش نمی آید.
حساسیت و آلرژی
احتمال بروز چنین اتفاقی کم است و در صورت بروز بصورت معمول قابل معالجه و کنترل است.

نمایی نزدیک از واریس

– التهاب وترومبوزسطحی عروق :
گاهی در محل تزریق گره های کوچک  با مختصری درد بوجود میاید که جای نگرانی ندارد و با استراحت برطرف میشود.بعد از چند هفته و با مصرف داروهای ضد التهاب این مشکل بر طرف میشود.بروز این مورد نادر است.

تیره رنگ شدن محل تزریق
گاهی بعد از تزریق ایجاد میشود  و بعد از مدتی محو میشود.و بعلت التهاب جدار عروق بوجود میاید و بندرت بیش از چند ماه باقی می ماند.
ترومبوز و لخته شدن  عروق عمقی :
فوق العاده نادر است.و برای جلوگیری از مورد دقت لازم برای وارد نشدن دارو به داخل عروق عمقی لازم است

– التهاب پوست محل تزریق
اگردارو به مقدار زیاد و با غلظت بالاتر از حد در بافت تزریق شود و درعروق تزریق نشودباعث ایجاد التهاب  و زخمهای سطحی در محل میشود که خودبخود بهبود می یابد.

موارد منع اسکلروتراپی

بار داری
حساسیت به دارو
مشکلات انعقادی
پایین بودن پلاکتهای خون
عفونت در محل تزریق
در زمان شیر دهی منع استعمال ندارد ولی بهتر است تا دو روز شیرخوار از شیر گرفته شود

میزان موفقیت اسکلروتراپی چقدر است ؟

درصد موفقیت در هر جلسه هشتاد درصد است. زمان مورد انتظار برای درمان عروق کوچک سه تا شش هفته و برای عروق بزرگ سه تاچهار ماه است و گاهی لازم است درمان   مجددا تکرار شود..هرچه عروق کلفت تر باشند زمان اثر طولانی تر میشود وبعد از بهبود برگشتی در کار نیست مگر اینکه رعایت برخی رفتارها که منجر به ایجاد عروق واریسی میشود ادامه یابد.

هزینه اسکلروتراپی

هزینه درمان در هر جلسه بین پانصد تا هشت صدهزارتومان بسته به حجم  کار و تعداد عروق می باشد.