... اطلاعیه مهم ...اطلاعیه مهم برای تماس و انجام خدمات در کلینیک کوروش
مراقبتهای بوتاکس
توصیه های بعد از تزریق بوتاکس:
فوریه 17, 2016
تشخيص معتبر بودن يك مركز كاشت مو
فوریه 24, 2016

ویال بوتاک

تزریق بوتاکس عملی به ظاهر ساده است ولی حاوی نکاتی بسیار ظریف و پیچیده می باشد که پزشک مربوطه باید کاملا به عمق مفاهیم تخصصی پزشکی در این زمینه و آناتومی صورت و اصول زیبایی صورت آشنا باشدتا کمترین عوارض بوتاکس را شاهد باشید.

پیشنهاد دکتر حمید وحیدی برای یک تزریق امن و بیخطر و طبیعی بوتاکس ،به شما رعایت موارد ذیل است:
قبل از تزریق متخصص پوست به شما مشاوره میدهد و در این جلسه تا میتوانید سوال کنید تا نکته و نقطه مبهمی برای شما باقی نماند و انتظارات شما درست برآورده شود.

از چه نوع بوتاکسی استفاده میشود؟
تزریق بوتاکس چه عوارضی دارد؟
شروع عمل بوتاکس از چه زمانی بوده و چه مدت طول میکشد؟
در صورت بروز مشکل چه کاری باید انجام دهم؟
در چند جلسه مشکل من برطرف میشود؟
آیا مشکل من با تزریق بوتاکس حل میشود یا کارهای دیگری را باید انجام دهم؟
درماتولوژیست تزریق بوتاکس را بر اساس خصوصیات فردی و جنسی و سنی و سابقه پزشکی شما انجام میدهد.
در مورد تمامی مسائل حتی اگر به نظر شما بی اهمیت باشد به درماتولوژیست بگویید.
هنوز ثابت نشده است که بارداری منع انجام تزریق بوتاکس است ولی بهتر است احتیاط کرد.
از مراقبتهای بعد از تزریق بپرسید.

عوارض بوتاکس
.
درمان با تزریق بوتاکس معمولا خوب تحمل میشود و عوارض جانبی بسیار اندک هستند واکنشهای حساسیتی عمومی بسیار کم  و ضعیف و قابل کنترل و موقت هستند.از عوارض احتمالی
تزریق بوتاکس به درد ، قرمزی  وورم مختصر در ناحیه تزریق و سردرد و حالت تهوع مختصر و بد حالی ملایم و سبک میتوان نام برد که خفیف و زود گذر است و بتدریج برطرف میشود  این عوارض موضعی  بیشتر در نزدیکی محل تزریق   اتفاق میافتد ولی در مناطق دور وست هم می تواند اتفاق بیفتد.

بیشرین عارضه جانبی تزریق بوتاکس فلج و ضعف نسبی در عضلات مجاور ویا ناخواسته است.که بیشتر از چند هفته بسته به شدت و حدت تزریق و عضله ای که بیشتر ازحد عادی متاثر است نمی باشد.
.
تقریبا سه درصد از کسانیکه تزریق بوتاکس انجام میدهند ممکن است دچار افتادگی پلک فوقانی شوند که این مشکل بعلت تاثیر ناخواسته دارو بر روی عضله پلک بالا است برای همین از بیماران بعد ازتزریق خواسته میشود که بمدت سه تا چهار ساعت سر خود را بالا بگیرند و از مالش ناحیه تزریق خودداری کنند.منقبض کردن عضلات مورد تزریق بصورت چند نوبت تا یک روز بعد از ازتزریق میتواند به عدم انتشار دارو و افزایش جذب آن کمک کند.
resolves.
برای رفع مشکل افتادگی پلک با پتوز میتوان از قطره آپروکلونیدین استفاده کرد این قطره آلفا آدرنرژیک است و باعث تحریک عضله مولر شده و نیز باعث بالا رفتن عضله بین یک تا سه میلیمتر  میشود.یک تا سه قطره سه بار در روز تا مشکل برطرف شود

برای جلوگیری از پتوز لازم است که بوتاکس بافاصله ای یک سانتیمتری از چشم در ناحیه بالاتر از میانه ابرو تزریق شود.
قطره آپرا کلونیدین و فنیل افرین برای درمان این مشکل مناسبند ولی در افرادیکه  به این دارو ها حساسیت دارند ممنوع است.
قطره سین افرین هم جایگزین دیگری است ولی در افرادیکه مبتلا به گلوکوم زاویه بسته هستند ممنوعیت دارد.

ضعف و دوبینی عضلات تحتانی یا خارجی چشم میتواند در اثر تزریق بوتاکس بوجود بیاید که باعث اکتروپیون و باز ماندن چشم شود و متعاقبا کراتیت و دوبینی بوجود آورد.درمان علامتی است.

افرادیکه برای درمان تورتیکولی گردن بوتاکس تزریق میکنندممکن است دچار اختلال در بلع شوند که ظرف چند روز  تا چند هفته بهبود می یابند.گاهی لازم میشود بیماران از غذای نرم استفاده کنند ولی بهر حال این مشکل نشان دهنده مسمومیت نیست.. و اگر اختلال بلع شدید باشد ممکن است منجر به آسپیراسیون غذایی شود.

گاهی بیمارانیکه تزریق را در گردن انجام میدهند دچار ضعف در ناحیه گردن هنگام بلند شدن از حالت خو ابیده  میشوند که بعلت تزریق مستقیم در عضله استرنو کلیدو ماستویید است این حالت بیشتر در زنانی که گردن کشیده و بلند دا رند پیش میاید. و با عدم تزریق در عضله استرنو کلیدو ماستویید و تزریق در عضله پلاتیسما  این مشکل پیش نمیاید.

اثرعضلانی بر عضلات دور از تزریق   با دستگاه های مخصوص الکترو میوگرافی نشان  داده شده است  .بااین حال  ضعف عمومی  و فلج نسبی عضلات دور از تزریق بعلت تزریق در عروق دیده  می شودو باید از تزریق در عروق  اجتناب کرد چون تزریق مقادیر زیاد در عروق میتواند علایمی شبیه بیماری بوتولیسم که بعلت مسمومیت با سم بوتولینوم ایجاد میشود بوجود آورد.

کبودی بعلت آسیب به مویرگهای زیر جلدی ممکن است  مخصوصا در بیمارانیکه آسپیرین یا ویتامین ای  مصرف میکنند بوجود آید و یک هفته قبل از تزریق باید  مصرفشان قطع شود.سردرد بعد از تزریق هم در شماری دیگر دیده میشود که ممکن است 24 ساعت طول بکشد که مشکلی نیست…کاروتر نتیجه گرفت که سردرد بعلت بوتاکس نیست بلکه بعلت آسیب رساندن به  پوست سر در اثر تزریقات است وبعلت ورود دارو به بدن نیست.رویهمرفته تزریق بوتاکس ایمن و بدون خطر است .و تاکنون گزارشی از بیشتر بودن موارد خطر و آسیب جدی بیشتر از گروههای آزمایشی شاهد ارسال نشده است.

از عوارض دیگر آن ناراحتی انفلوآنزا مانند و نیز  ندرتا آسیب به شبکه عصب بازویی است که با واسطه سیستم دفاعی بدن اتفاق می افتد.
کلا حساسیت و آلرژی در تزریق بوتاکس نادر است.اختلال در فعالیت کیسه صفرا بعلت اختلال درسیستم اتونوم گزارش شده است.یک مورد هم   فاسئیت نکروزان در خانمی مبتلا به نقص  ایمنی گزارش گردیده است.

 

دکتر حمید وحیدی
دکتر حمید وحیدی
متخصص پوست و مو عضو هیئت علمی دانشگاه

دیدگاه ها بسته شده است