پسوریازیس
لیکن پلان
اسفند ۴, ۱۳۹۵

اسکلروتراپی

اسکلرو تراپی یک روش تزریقی برای خلاص شدن از شر عروق واریسی است .روشی بسیار قدیمی که از سال ۱۹۳۰اجرا میشده است ودر حال حاضر بعنوان استاندارد طلایی برای درمان عروق واریسی شناخته میشود این روش درمانی بیشتر برای عروق واریسی ساق پا انجام میگیرد ولی برای عروق واریسی مناطق دیگر بدن هم بکار میرود مثل عروق پشت دست کناره بینی و صورت.نیازی به بیحسی موضعی نیست و در اثر التهابی که در عروق ایجاد میشود عروق فیبروزه و خشک میشوند و این پروسه ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد.
.این روش برای درمان وریدها بکار میرود.
موادیکه برای اسکلرو تراپی بکار میروند:
محلول هیپر تونیک کلرید سدیم
سدیم تترا دسیل سولفات
پلی دوکانول

تکرار درمان بفواصل شش تا دوازده هفته میتواند باعث موفقیت ۸۵ درصدی شود.ولی در صورتیکه از تجمع و فشار عروقی پرهیز شود احتمال جوابگویی قطعی و عدم تکرار جلسات درمانی وجود دارد.
ده درصد از افراد به جلسه درمانی اولیه هیچ جوابی نمیدهند و تکرار جلسات و تعویض نوع دارو و غلظت بالاتر لازم است.
مواد اسکلروزان باعث زخم شدن و از بین رفتن لایه داخلی عروق شده و پروسه درمان باعث چسبیدن و بهم نزدیک شدن جدار عروق میشود.
چون از سوزنهای بسیار ظریف در این درمان استفاده میشود دردی حس نمیشود ولی تزریق دارو میتواند درد مختصر ولی قابل تحملی ایجاد کند که چند دقیقه و گاهی چند روز طول میکشد.و گاهی با خارش و قرمزی همراه است. بیماران نیازی به استراحت ندارند و فردای بعد از تزریق میتوانند به فعالیتهای روزمره و کار خود برگردند.بعد از اسکلرو تراپی باید از جورابهای فشاری مخصوص برای سه هفته استفاده کرد و روزانه حد اقل نیم ساعت راهپیمایی داشت.واز فعالیتهای سنگین پرهیز کرد.طول مدت عمل بین سی تا ۴۵ دقیقه طول میکشد و در هربار تزریق مجاز به تزریق دو تا پنج آمپول می باشیم.

چه کسانی کاندیدای انجام نیستند؟
خانمهایی که بار دارند و یا قرص جلوگیری استفاده میکنند و یا افرادی که سابقه ترومبو امبولی و یا اختلالات انعقادی دارند و یا مبتلا به عفونت جلدی و یا التهابی در محل تزریق هستند و یا قصد انجام بای پاس قلبی دارند و نیاز به عروق برای این عمل را دارند کاندیدای خوبی برای انجام این عمل نیستند.

عوارض
در اکثر موارد درد و سوزش و ورم و ناراحتی مختصری در زمان تزریق و تاچند روز بعد از درمان وجود دارد که البته با داروی پلی دوکانول کمتر یا وجود ندارد.

آلرژی: احتمال آلرژی به مو اد اسکلروزان وجود دارد که البته در صورت استفاده از محلول کلرید سدیم هیپرتونیک این امکان وجود ندارد.
زخم:بندرت بوجود میاید و خود بخود بعد از مدتی بهبود می یابد اگر نواد اسکلروزان داخل شریان تزریق شود نکروز و زخم بوجود میاید و من ن است عارضه جدی بجای بگذارد.

ترومبوز عروق عمقی:این عارضه بسیار نادر است و منظور ایجاد ترومبوز در عروق بعد از اسکلروتراپی است که بیشتر در مورد اسکلرو تراپی در هروق بزرگ بوحود میاید .افرادیکه بیماریهای انعقادی دارند ,سفرهای هوایی طولانی دارند فعالیت ورزشی اندکی دارندو یا بعد از انجام اعمال جراحی احتمال بیشتری برای ابتلا به ترومبوز دارند.این عارضه در بعضی موارد منجر به آمبولی ریه به میزان یک در ده هزار نفر میشود.

عوارض زیر به میزان بیشتری ایجاد میشود:

رنگین شدن قهوه ای در مسیر عروق تزریق شده در سی درصد از موارد بوجود میاید که معمولا در عرض چند ماه بهبود می یابد.

ایجادلخته خونی در عروق تزریق شده:
خطرناک نیست ولی میتواند دردناک و حساس باشد ودر عروق بزرگ ایجاد میشود.برای درمان میتوان آن را با سوزن ظریفی در آورد ولی اگر بحال خود گذاشته شوند هم خود بخود بهبود می یابند.
کبودی:کبودی در محل تزریق شایع است ولی موقت بوده و بعد از مدت کوتاهی برطرف میشود.
شبکه های مویرگی:گاهی بعد از تزریق شیکه های ظریف عروقی در اطراف محل تزریق ایجاد میشود که بطور خود بخود برطرف میشود ویا با تزریقات بیشتر و یا لیزر عروقی قابل درمان است.

عروق بسیار ریز قابل تزریق نیستند و برای از بین بردنشان بهتر است از لیزر های عروقی و یا ipl استفاده شود.